بهترین نکات درباره واکسن آنفولانزا

در فصل سرما مثل پاییز و زمستان با واکسن آنفولانزا می توانید از سرما خوردگی های شدید و آنفولانزای خطرناک پیشگیری کنید. اما همه افراد باید قبل از استفاده از این واکسن با پزشک معالج خود مشورت کنند، چراکه واکسن آنفولانزا دارای مزایا و معایبی است که در ادامه مقاله می خواهیم به آن اشاره کنیم.

غافل گیر نشوید

بیماری آنفولانزا در روز های اول خیفی است اما معمولاً شدید می شود تا حدی که درمان و کنترل آن برای فرد مبتلا به آن مشکل و سخت است. گاهی بخاطر این بیماری آزار دهنده بیمار مجبور به بستری در بیمارستان و تحت مراقبت های پزشک قرار می گیرد. به همین دلیل برای افرادی که منع مصرف ندارند، تزریق این واکسن توصیه می شود تا سیستم ایمن بدن آن ها افزایش یابد. به همین دلیل غافل گیر نشوید و با مطالعه این مقاله سعی کنید قبل از بروز آن، از آنفولانزا جلوگیری کنید.

با علائم بیماری آنفولانزا آشنا شوید

گاهی تشخیص بیماری آنفولانزا با سرماخوردگی معمولی سخت می شود و به همین دلیل ممکن است، افراد در روزهای اول از آن ساده بگذرند و چند روز بعد تازه متوجه بیماری خود شوند که درمان و کنترل آن مشکل خواهد شد. اما چه طور علائم آنفولانزا را تشخیص دهیم؟ ضعف بدنی که در فرد مبتلا به آنفلونزا به وجود می آید بسیار شدید تر از فراد مبتلا به سرماخوردگی معمولی است. تب بالا و طولانی مدت، درد وحشتناک عضلات بدن که گاهی غیر تحمل است، گرفتگی بینی و سرفه ای شدید که چند روز یا یک هفته به طول می انجامد، خستگی و تنگی تنفس که با بروز هر کدام از این علائم باید به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

واکسن آنفولانزا

بعضی از آنفولانزا و سرماخوردگی های خفیف با قرص و دارو و همچنین دمنوش های گیاهی قابل درمان و کنترل هستند. دمنوش های گیاهی که می توانند برای سرماخوردگی مفید باشند عبارت اند از:

  • چای سبز و نعناع
  • چای سبز و لیمو
  • چای بادرنجبویه
  • چای بهارنارنج

پیشگیری از آنفولانزا

یکی از راه های پیشگیری از این بیماری، واکسن آنفولانزا است که در ادامه مقاله با باید ها و نباید های آن بیشتر آشنا خواهید شد. با این واکسن می توانید ایمنی بدن خود را بالا برده تا درمقابل ویروس و میکروب ها عملکرد بهتری داشته باشد.

واکسن آنفولانزا چیست؟

این واکسن به شکل سوسپانسیون به وسیله سرنگ های مخصوص و با دوز مشخص به بیمار تزریق می شود. واکسن آنفولانزا به ۳ نوع تقسیم می شود. یک نوع آن از میکروارگانیسم های زنده تشکیل شده، نوع دوم آن از تکه تکه های خورد شده ویروس ها و نوع سوم واکسن که از همه معتبر تر و مورد تایید سازمان داروی آمریکاست و در کشور ما ایران هم استفاده می شود، از DNA ویروس تهیه شده است. یک نوع دیگر از واکسن آنفولانزا وجود دارد که باز هم در ایران جهت تزریق مورد استفاده قرار می گیرد؛ فلواد که به ادجوانت معروف است که برای افراد واجد شرایط و دارای سیستم ایمنی ضعیف تری هستند توصیه می شود.

بعد از تزریق این واکسن ۲ تا ۳ هفته طول می کشد تا بدن به آن سطح ایمنی بالا برسد، که این افزایش ایمنی یکی از مزیت های تزریق واکسن آنفلونزا است که به طور کلی تا ۶ الی ۱۲ ماه می تواند به ایمنی بدن کمک کند.

واکسن آنفولانزا

چه زمانی باید واکسن آنفولانزا بزنیم؟

زمانی که هوا کم کم رو به سردی می رود، بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا شایع شده و افراد زیادی به آن مبتلا خواهند شد. به همین دلیل، بهترین زمانی که تزریق این واکسن توصیه شده، نیمه میانی ماه شهریور یا اوایل مهرماه است.

واکسن آنفولانزا برای این افراد ضروری است

  • پرسنل و کارمندانی که در بهداشت و درمان کار می کنند
  • افرادی که در سن ۶۵ یا بالاتر هستند
  • افراد بزرگسال یا کودکان مبتلا به بیماری قلبی
  • افراد بزرگسال یا کودکان مبتلا به بیماری دیابت
  • افراد بزرگسال یا کودکان مبتلا به بیماری کلیوی
  • افراد بزرگسال یا کودکان مبتلا به بیماری کبد
  • افراد مبتلا به سرطان و تحت شیمی درمانی
  • افراد مبتلا به روماتیسم

این نکته را به خاطر داشته باشید که افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند و تحت درمان هستند حتماً باید قبل از استفاده از این واکسن با پزشک معالج خود مشورت کنند، چون ممکن است آسیب و خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

آیا واکسن آنفولانزا عوارض دارد؟

همه واکسن هایی که تزریق می شوند ممکن است عوارض هم داشته باشد. واکسن آنفولانزا از این مورد مستثنا نیست و عوارضی هم برای افراد خواهد داشت. تب خفیف، تورم محل واکسن، درد عضلات و بدن و بعضی از نشانه های سرناخوردگی مثل گلودرد، سرف و آبریزش بینی از شایع ترین عوارض این نوع واکسن است که بعد از تزریق، شاید با آن مواجه شوید. اما در صورت بروز این علائم جایی برای نگرانی نیست و کاملاً نشانه های طبیعی محسوب می شود.

تزریق واکسن آنفولانزا در زنان باردار

خانم هایی که باردار هستند با توصیه پزشک معالج خود می توانند از واکسن آنفولانزا جهت افزایش سطح ایمنی بدن استفاده کنند و حتی می تواند برای مادر و فرزند مفید باشد. چون این افراد ممکن است بیشتر با سرماخوردگی و آنفولانزا رو به رو شوند که برای نوزاد خطرناک است. تزریق واکسن برای زنان باردار کمی متفاوت است و میزان دوز آن با بقیه افراد فرق می کند.

واکسن آنفولانزا

نکات مهم !

  1. هنگامی که کم کم فصل سرما به پایان می رسد و افراد کم تر به بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا می شوند، بدون تجویز پزشک معالج خود واکسن تزریق نکنید مگر اینکه بخواهید به مسافرت و عتبات عالیات سفر کنید.
  2. به طور کلی واکسیناسیون برای بیماری های مختلف لازم است و گاهی ممکن است چند واکسن به صورت هم زمان به بیمار توصیه شود. در این شرلیط می توانید پس از مشورت با پزشک، آن ها را تزریق کنید اما از عوارض هر کدام مطلع شوبد تا با آگاهی بیشتر با عوارض جانبی واکسیناسیون مقابله کنید.
  3. اگر یک بار برایتان پیش آمده که بدن شما به واکسن آنفولانزا حساسیت نشان داده است، حتما به خاطر داشته باشید تا یک بار دیگر از آن استفاده نکنید. چون خطرات جبران ناپذیری برای شما به همراه خواهد داشت.
  4. واکسن را هرجایی نزنید. هنگام تزریق واکسن آنفولانزا حتماً به مکان و بهداشت آن دقت کنید. واکسیناسیون باید در محل های معتبر و تحت نظر پزشک انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.